• Gardstunet på eiendommen Håberget, lengst i øst i Elverum kommune.  Fotografiet er tatt rett sørfra.  Til venstre i bildet ser vi et toetasjes, laftet våningshus med kvitmalt vekselpanel på ytterveggene.  Dette huset skal være bygd for Martinus Henriksen Håberget, som overtok eiendommen etter faren sin i 1854.  I tillegg til å være bolig for familien som eide den daværende jord- og skogeiendommen Håberget, tjente den også som skolehus for den lille elevflokken som på andre halvdel av 1800-tallet soknet til Håberget skolekrets.  Sentralt i bildet ligger garasjen, som egentlig består av den øvre delen av det gamle stabburet på garden, som er gjenoppført på en lav, støpt mur.  Over mønet på garasjen skimter vi røstet på et gammelt stabbur som de nåværende eierne av Håberget har kjøpt fra en annen lokalitet og gjenoppført i den øvre delen av gardstunet.  Til høyre i bildeflata ligger et langt uthuskompleks, som består av en stallåve (lengst mot nord) og en fjøslåve, oppført gavl mot gavl.  Sør for den søndre gavlen på fjøslåven ser vi taket på et mindre hus, grisehuset.  Fotografiet viser ellers at garden er omgitt av betydelige engarealer, som i sin tur er omgitt av gran- og furuskog.

Våren 2024 gav Bo Hansson denne tilleggsinformasjonen om «Gården ble bygslet til nybyggeren Anders Matiesen i 1725.» Ingen av bygningene på dette fotografiet ser ut til å være så gamle.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Gardstunet på eiendommen Håberget, lengst i øst i Elverum kommune. Fotografiet er tatt rett sørfra. Til venstre i bildet ser vi et toetasjes, laftet våningshus med kvitmalt vekse...

• Gården ble bygslet til nybyggeren Anders Matiesen i 1725.

Add a comment or suggest edits